Ból haluksa nie jest niczym przyjemnym. Jedyną dobrą rzeczą, którą można powiedzieć o haluksach, jest to, że można zrobić wiele, aby ten ból załagodzić. Haluksy rozwijają się, gdy kości dużego palca przesuwają się, powodując deformację stopy. Wykrzywienie dużego palca w kierunku pozostałych skutkuje powstaniem stanu zapalnego w obrębie stawu śródstopno – paliczkowego.

Problem haluksów zwykle zaczyna się niepozornie, ale z czasem schorzenie postępuje, a coraz większy ucisk na staw wywołuje stan zapalny, obrzęk i zaczerwienienie haluksa. W związku z tym, że staw jest elastyczny podczas stawiania każdego kroku obciążenie jakie działa na stan zapalny w obrębie stawu śródstopno-paliczkowego powoduje, że dolegliwości bólowe są jeszcze silniejsze a z czasem pojawiają się także problemy z chodzeniem. Jak złagodzić ból występujący w obrębie haluksa?

1. Odpowiednie buty

Podstawową przyczyną występowania zmian w obrębie stawu śródstopno – paliczkowego są predyspozycje genetyczne. Większość osób borykających się z problemem haluksów dziedziczą tę wadę. Buty na wysokim obcasie również przyczyniają się do rozwoju wady, nic więc dziwnego, że 90% przypadków haluksów występuje u kobiet.

Odpowiednie obuwie, takie, które posiada szerszy czubek znacznie wpływa na zmniejszenie dolegliwości bólowych w obrębie haluksa. Ważne aby palce w obuwiu mogły swobodnie się poruszać a but nie powinien dotykać haluksa. Najlepszym kształtem buta dla osób z haluksami jest kwadratowy nosek. Okrągły również spełni swoją rolę – najgorszym wyborem jest but ze szpiczastym końcem. Nieprawdą jest, że najlepszym wyborem są buty na płaskiej podeszwie! Doskonały but dla osób z problemem haluksów powinien mieć niski obcas. Warto zwrócić również uwagę na materiał, z którego wykonany jest but. najlepiej sprawdzi się naturalna skóra.

2. Lód

Kolejny sposób to okłady z lodu. Przyłóż lód owinięty cienką szmatką lub ręcznikiem papierowym do miejsca stanu zapalnego i postaw kompres przez ok. 10 do 20 minut. Lód obkurcza naczynia krwionośne, które hamują ból i łagodzą obrzęki.

3. Leki

Miejscowe lub doustne niesteroidowe leki przeciwzapalne, takie jak, ibuprofen lub naproksen mogą pomóc w kontrolowaniu bólu związanego z zapaleniem stawu. W przypadku ciężkich guzów zastrzyk kortyzonu bezpośrednio do stawu może zmniejszyć obrzęk i dyskomfort.

4. Poduszki ochronne

Jeśli twoje buty mają wystarczająco dużo miejsca, aby je pomieścić, możesz amortyzować guz w obrębie haluksa chronić go przed tarciem za pomocą poduszek żelu i ochraniaczy. Takie rozwiązanie przyniesie ulgę podczas chodzenia.

5. Wkładki do butów

Na rynku dostępnych jest wiele wkładek do butów działających w celu skorygowania mechaniki, która powoduje tworzenie się haluksa. Poza minimalizowaniem bólu wkładki mogą również zapobiegać postępowi obrzęków. W niektórych poważnych przypadkach często konieczne są drogie wkładki wykonane indywidualnie dla pacjenta.

6. Szyny i aparaty na haluksy

Istnieje oszałamiająca różnorodność tego typu produktów – niektóre są elastyczne i można je nosić wewnątrz buta, podczas gdy inne są sztywne i można stosować je tylko w nocy. Jedynymi skutecznymi produktami tego typu są aparaty dwuzawiasowe, które umożliwiają ruch w obrębie stawu śródstopno paliczkowego gdzie dochodzi do dekompresji i rzeczywistej korekty wady.

7. Ćwiczenia stóp

Regularne ćwiczenia stóp nie sprawią, że pozbędziesz się haluksów, ale wzmocnisz mięśnie palców i stóp co może znacznie złagodzić ból i dyskomfort, a co najważniejsze zahamować dalszy rozwój wady. Najważniejsza jest systematyczność! Tylko wtedy masz szansę na zatrzymanie schorzenia. Przykładowe ćwiczenia na haluksy znajdziesz tu.

 

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *