Bez kategoriiHaluksyInformacje

Haluksy u biegaczy – Jak cieszyć się sezonem biegowym gdy doskwiera nam ten problem?

Mania biegania owładnęła już większą część społeczeństwa. Biegają dzieci, biega młodzież, biegają też dorośli i seniorzy! Z tej tendencji trzeba się cieszyć – ruch to zdrowie! Ale wraz ze wzrostem aktywności fizycznej wzrasta również ryzyko kontuzji lub pojawienia się nieprzyjemnych schorzeń typu paluch koślawy. Haluksy u biegaczy to prawdziwa zmora!

Sezon biegowy dla osób z haluksami może być stresujący. Przypuśćmy, że ciężko trenujesz do pierwszego maratonu, zapłaciłeś już wpisowe lecz wraz z upływem czasu Twoje stopy odmawiają posłuszeństwa a haluksy dają o sobie się we znaki. Czy jest na nie sposób?

Dla przypomnienia: haluks to guzek przy dużym palcu u stopy. Powstaje kiedy pierwsza kość śródstopia odsuwa się tworząc stan zapalny w obrębie stawu śródstopno – paliczkowego. Efektem tego jest deformacja stopy – duży palec przesuwa się w stronę pozostałych palców stopy tworząc charakterystyczny guzek – haluks. Jeśli jesteś biegaczem, który cierpi z powodu haluksów, podczas każdego treningu, kiedy Twoja stopa uderza o ziemię podrażniasz stan zapalny w obrębie stawu śródstopno – paliczkowego co prowadzi do bólu i powiększenia się wady. Istnieje jednak kilka sposobów na to aby zniwelować ból podczas treningu i cieszyć się w pełni sezonem biegowym.

Operacja

To z pewnością pierwsza myśl, która pojawia się w głowie wielu biegaczy pragnących raz na zawsze pozbyć się problemu haluksów. Operacje haluksów to bardzo powszechny ale również skomplikowany zabieg, a rekonwalescencja po usunięciu wady jest czasochłonna. Powrót do zdrowia po operacji może trwać wiele tygodni. Jogging w przypadku poddaniu się operacji nie byłby możliwy przez co najmniej sześć do dziewięciu miesięcy po zabiegu. W niektórych przypadkach jednak jest to ostateczność.

Zadbaj o odpowiednie obuwie

Każdy biegacz wie jak ważne jest odpowiednio dobrane obuwie. Jeśli jesteś biegaczem z haluksami zdecyduj się na szerokie obuwie, z odpowiednią amortyzacją palców, z okrągłym i głębokim noskiem – tak aby zminimalizować bolesny kontakt haluksa z obuwiem.

Dobre buty nie wyeliminują twoich problemów, ale mogą złagodzić efekty i sprawić, że bieganie będzie dla ciebie przyjemniejsze.

Chroń swoją stopę

Na rynku istnieje wiele produktów chroniących stan zapalny w obrębie haluksa. Żelowe osłonki na haluksy, kliny międzypalcowe czy wkładki mogą znacznie złagodzić nieprzyjemne dolegliwości bólowe podczas treningów.  

 

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *